Turen går mod nord til Siem Reap

Vi var i lufthavnen to timer før vi skulle flyve. Vi kunne ikke tjekke ind på forhånd og fordi det var et indenrigsfly, så tænkte vi, at to timer før måtte kunne gøre det. Men det viste sig, at det fly, som vi skulle med, var overbooket…. Vi havde en heldig engel med os den dag, fordi vi blev til vores overraskelse peget ud i køen og overflyttet til et søsterselskab og med en afgang en time før vores oprindelige! Thanks God!!

Vi ankom til Siem Reap lufthavn, hvor der kun var én lille ankomsthal og én lille afgangshal. Det var lige til at overskue. Vi ankom tidligere end planlagt grundet omrokeringen af flyet, så vores pick-up var selvfølgelig ikke ankommet for at hente os. Anders ringede til vores hotel og informerede dem om situationen og spurgte, om de havde mulighed for at hente os tidligere – og det havde de. Der ankom hurtig efter to tuktuk’s.

tuktuk fra siem reap lufthavn

Hotellet var super fint og vi startede ud med en kold øl ved poolen. Om aftenen gik vi 1,5 km for at komme ind til den mest kendte gade i Siem Reap; Pub Street. En gade fyldt med restauranter, boder og barer. Her kunne vi få en fadøl for 0,5$!! Så dem fik vi et par stykker af og vi fandt en restaurant, hvor alle kunne finde noget de kunne spise.

Pub street i Siem Reap

Lysskilt på pub street

Fødselsdag og afslapning før tempeltur

Næste dag startede ud med morgensang og flag. Maria fyldte år (hvor mange kommer vi ikke nærmere ind på), så hun skulle selvfølgelig fejres og hun havde fået lov at bestemme, hvad dagen skulle gå med.

Vi dasede en halv dag ved poolen og om aftenen gik vi igen til området ved Pub Street. Nogle af os gik ind i et lille tekstil-marked og andre gik en tur. Efterfølgende fandt Maria et sted, hvor vi skulle spise aftensmad. Det var et hyggeligt sted på 1. sal med klassisk cambodjansk mad.

Efter aftensmad gik vi ned på gaden for at finde lidt dessert. Vi havde aftenen inden set, at de lavede hjemmelavet is i nogle af de boder, der var på gaden. Og isen var bestemt hjemmelavet. Sabine bestilte eksempelvis en is med nutella og banan (selvfølgelig!). I isboden blandede de frisk banan, nutella og en flødemasse på en plade, som var mange minusgrader. Herefter hakkede de massen og blandede det sammen. Tilsidst spredte de det ud som en pandekage og sat en spatel hen til den flade masse og skubbede den opad – sådan at den nu frosne masse rullede sig sammen til en is-rulle. Det smagte dejligt!

Isruller

Isruller 2

Floden som løber gennem siem reap i mørke

Angkor Wat – Den mest berømte seværdighed i Cambodia

Ideen med at tage til Siem Reap var helt sikkert på grund af deres templer. Hele tempelkomplekset er bedre kendt under navnet Angkor Wat og er på UNECOs liste over verdens kulturelle arvestykker. Hvis du ikke har hørt om dem før, så genkender du nok dem fra filmen Tomb Raider, hvor Lara Croft hopper rundt på dem.

Selve området omkring Angkor Wat er kæmpe stort – altså kæmpe! Templerne er fordelt over et areal på 400 km2. De mest besøgte er dog lokaliseret inden for en radius af 10 km, så kan nemt komme rundt til dem via tuktuk, taxi eller cykel.

kort over angkor templerne
Den røde rute viser den lille tur og den blå rute viser den store tur

Den lille og den store tur omkring Angkor Wat

For at opleve mest muligt, så bookede vi to tuktuk-chaffører i to dage. Den første dag skulle vi rundt på den lille tur en tur, hvor vi skulle se det kendte tempel Angkor Wat, Elefant-terassen og en masse andre kendte sted. Vi havde chaufførerne en hel dag, så vi havde også besluttet at se solnedgangen fra et tempel som lå på en bakketop.

Udsigten fra vores tuktuk

Vi drog afsted kl. 9.00 om morgen, men inden vi nåede til templerne skulle vi lige forbi det officielle billetkontor. For at besøge templerne og ruinerne, skal man have et officielt adgangspas – med billede og det hele på. Man skal lige huske at regne dette med ind i sit budget, fordi det er noget dyrere end alt andet i Cambodia. Vi betalte $62 for et tre-dagspas. Til sammenligning så kostede det kun $20 at leje en tuktuk + chauffør én hel dag.

De danske tempelriddere på tur

Bro til templerne 2

Templerne startede med at vise sig efter et par kilometer fra byen. Vores første stop var ved Banteay Kdei, hvor vi blev sat af på den ene side af templet og skulle gå igennem for at blive afhentet på den anden side. Det viste sig at være tilfældet ved mange af templerne, fordi de ofte er bygget som kvadrater med en ydre mur, et stykke med gangstier eller voldgrave og så selve templet i midten af kvadranten.

Tempelindgang med munke

Sabine og Anders

I løbet af dagen kom vi forbi adskillige templer og vi sluttede den lille tur af ved Angkor Wat. Mor og Karsten tog en pause ved det fjerde temple. Vi ved ikke om det var alderdommen eller den voldsomt junglevarme, som der trykkede 😉 Spøg til side; alle kan klare turen rundt, men det er fysisk hårdt, hvis man gerne vil op i templer. Solen bager fra en skyfri himmel, temperaturen er +30 grader, luftfugtighed er tårnhøj pga. regnskoven og trapperne er stejle til templerne. Men det var det hele værd!

Det store Angkor Wat tempel udefra

Angkor Wat templet

Templerne er høje og trapperne er stejle

Angkor ruiner

Efter Angkor Wat kørte vi et lille stykke til Phnom Bakheng. Vi skulle se solnedgangen fra toppen af bjergtemplet. Solen går ca. ned kl. 18.00 i Cambodia, men vi blev anbefalet allerede at være på bjerget kl. 16, fordi der kun er tilladt 300 personer på toppen af gangen. Maria og mor skulle på toilettet ved foden af bjerget, men vi andre begyndt at gå på med det samme. På vej op var der allerede en del mennesker, og der gik ikke mange minutter efter, at vi havde kæmpet os op til toppen, at porten blev lukket.

Vi skulede efter Maria og mor fra toppen, og vi fik lavet håndtegn til, at de ikke kunne komme op, men at vi havde set en udkigspost lidt længere nede af bjerget. Utroligt nok forstod de budskabet og vi så solnedgangen fra to forskellige fine steder.

Solnedgang fra Phnom Bakheng 2

Efter hjemkomsten gik vi i bad og mødtes i restauranten på hotellet. Anders havde kedelige nyheder med til bordet. Han havde lige snakket med sin far, som havde fortalt, at deres farfar var sovet stille ind. Han havde været syg i en længere periode og han havde nu fået fred. Dårlig timing ift. at vi jo var på ferie, men vi havde på forhånd besluttet ikke at tage hjem til begravelsen, så vi brugte resten af aftenen på at snakke om alle de gode minder og få bestilt en buket blomster. Det vil altid stå stærkt i minderne, at han sov ind præcis, som solen gik ned kl. 17.51 (eller kl. 11.51 dansk tid).

Trætte tempelriddere på tur

VI holder pause inden i Angkor Wat

Den næste dag var vi stadig godt udkørte efter første dags strabadser og nyheder, men en frisk tur i tuktuk’erne livede os lidt op. Resten af dagen blev brugt på at opleve templerne på den store tur (se blå rute).

Selve templerne omkring Angkor Wat blev bygget fra år 900 til ca. år 1500, som tilbedes til guderne. Det var en kæmpe oplevelse at se de store templer og områderne omkring. Vi var specielt meget imponeret over de store sten – og hvor mange af dem, der var. Hertil skal det nævnes, at næsten hvert enkelt var indgraveret med symboler og budhaer. Utroligt fascinerende!

Angkor tempel rødder

Angkor Thom

Angkor dekoration 2

Angkor tempel dekoration

Tempelsten i skoven

Billede ude fra af Angkor Thom

Om aftenen gik vi ind til byen igen, hvor vi faldt over en meget velbesøgt restaurant; Khmer Grill. Vi stille os i kø og gik et super godt måltid. Helt klart anbefalesværdig og vores bedste aftensmad i Siem Reap + det var billigt.

Next up er en lille ø-perle langt væk fra stress og larm!